Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse growth hackers naar Scandinavië; Funding Circle wil beursgang

Ondernemersnieuws: Growth Tribe gaat voor – juist, ja – snelle groei in Europa, Funding Circle wil de Britse beurs op en Social Impact Ventures investeert in een Zweedse duurzaamheidsstartup.

1. Growth Tribe gaat Scandinavische markt op

De Nederlandse growth hacking-scaleup Growth Tribe, die mensen opleidt tot growth hackers start deze maand in Zweden, Denemarken en Finland. Growth Tribe is al actief in Amsterdam en Londen. Binnen 2 jaar wil het zestig medewerkers tellende bedrijf van Peter Sabben, David Arnoux en Quentin Lacointa in nog eens zeven extra Europese markten actief worden. Hard nodig, vindt de scaleup, aangezien Europa op het gebied van digitale innovatie achterloopt op zowel de Verenigde Staten als China. Growth Tribe leidde sinds de start in 2015 vierduizend mensen (afkomstig van 700 bedrijven) op tot growth hacker, inmiddels goed voor een omzet van 5 miljoen euro.

2. Funding Circle aast op Britse beursgang

De Britse kredietverlener Funding Circle wil naar de beurs. Het platform bracht maandag meer informatie naar buiten over een geprefereerde notering aan de London Stock Exchange. Funding Circle is van plan 300 miljoen pond op te halen met nieuwe aandelen. Bestaande aandeelhouders zullen tevens hun portefeuille van de hand doen. Het totaal aan aandelen voor de beurs zou neerkomen op minimaal 25 procent. Funding Circle voorziet MKB-bedrijven van kleine leningen van beleggers. Dit doet het platform voor zowel ondernemingen uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland als de Verenigde Staten.

3. MKB-Nederland heeft na half jaar nieuwe voorzitter

De 48-jarige Jacco Vonhof is vanaf vandaag de nieuwe voorzitter van MKB-Nederland, zo maakte de branche-organisatie voor het midden- en kleinbedrijf maandag bekend. De in Zwolle woonachtige ondernemer is directeur-eigenaar van schoonmaakonderneming Novon Schoonmaakbedrijven. MKB-Nederland noemt Vonhof dan ook een “rasondernemer”. Vonhof volgt Michaël Van Straalen op, die er in februari mee stopte omdat hij de samenwerking met multinational-vertegenwoordiger VNO-NCW niet goed vond gaan. MKB-Nederland zou te weinig eigen inbreng krijgen.

4. Booking-veteraan bouwt Twentse vliegbasis om tot campus

Booking-mede-oprichter Kees Koolen tovert een deel van de voormalige vliegbasis Twente om tot een 17 hectare grote onderzoekscampus voor lithiumbatterijen voor elektrische auto’s, boten en treinen. De oud-Booking-directeur doet dat namens de Nederlandse batterijmaker Lithium Werks (550 medewerkers), waar hij sinds deze maand voorzitter van de raad van bestuur is. Verschillende partijen investeerden al voor 100 miljoen euro in de R&D-campus, die binnen 5 jaar werk moet bieden aan 2000 mensen. De campus wordt ontworpen in Silicon Valley-stijl, met onder meer een eigen supermarkt en kapper. De oplevering van het eerste gebouw staat gepland voor eind volgend jaar.

5. Social Impact Ventures investeert in Zweeds textielbedrijf

Het Nederlandse investeringsfonds Social Impact Ventures steekt samen met twee andere partijen 3 miljoen euro in het Zweedse We aRe SpinDye. Dit bedrijf heeft een duurzame methode ontwikkeld voor het kleuren van synthetische vezels, met onder meer Quiksilver en Fjällräven als klant. Naast Social Impact Ventures doen ook het Textiel Innovatie Fonds en de Chinese Bestbase Group mee aan de eerst financieringsronde van We aRe SpinDye. Met het groeigeld zal het bedrijf zijn marketing opschalen en de productiecapaciteit vergroten. Bij Social Impact Ventures menen ze dat de Zweedse startup een “schaalbaar concept met sterke impact” te pakken heeft.

6. Sabern krijgt 2 miljoen groeigeld

Scaleup Sabern krijgt een investering van 2 miljoen euro. Het Haagse IT-bedrijf ontvangt dit groeigeld van investeerder Écart Invest. Deze participatiemaatschappij investeert de laatste tijd flink in de IT-sector en zit er nu voor 7,5 miljoen euro in. Sabern wil met het kapitaal verder groeien, zowel in het binnen- als het buitenland. In 3 jaar moet de omzet verdrievoudigd zijn. Sabern levert het SaaS-platform Bradifyer, waarmee bedrijven hun online marketing kunnen stroomlijnen. Een bedrijf als Segway maakt gebruik van de diensten van Sabern. Het precieze belang dat Écart Invest in Sabern neemt, maken beide partijen niet bekend.

7. En dan dit: Robert Vis en Y Combinator werken opnieuw samen

Silicon Valley-accelerator Y Combinator spreekt voor menig startupondernemer tot de verbeelding. Van Airbnb tot Reddit en Dropbox: ze zijn er allemaal in de leer geweest. Zo ook het Nederlandse MessageBird van Robert Vis. Hoe kom je net als Vis binnen bij deze tot de verbeelding sprekende accelerator? En hoe ziet de gemiddelde dag van zo’n Y Combinator-programma er eigenlijk uit? Welnu, Vis zal dit op 12 september in Amsterdam vertellen tijdens een vraag- en antwoordgesprek dat hij samen met Y Combinator organiseert. Y Combinator van ondernemer Paul Graham gaat dit soort samenwerkingen aan omdat het bedrijf op zoek is naar internationaal techtalent.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 4 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.