Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 4 pijlers van growth hacking

Groei is maakbaar, is de gedachte achter growth hacking. Het fenomeen krijgt nu zijn eigen opleiding in Nederland. Maar wat leer je daar eigenlijk?

Growth hacking: bedrijven als Airbnb en Spotify werden er groot mee. En ook Facebook blijft er ondanks zijn toch al gigantische bereik mee aan de weg timmeren. Maar juist ook beginnende bedrijven kunnen door de groei te ‘hacken’ met beperkte middelen veel nieuwe gebruikers binnenhalen.

Omdat de vraag naar growth hackers volgens hen enorm is, bedachten Peter van Sabben en David Arnoux de eerste opleiding van Europa op dit gebied: de Growth Tribe Academy. Dat is een lesprogramma van 13 weken voor studenten (en pas afgestudeerden) van de universiteiten en hogescholen in Amsterdam. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld statistiek, A/B-testen, gedragspsychologie, pr-stunts en salestechnieken.

Na het volgen van de Growth Tribe Academy is je kennis ‘T-shaped’

Het project wordt ondersteund door het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), StartupAmsterdam, investeerder Peak Capital, Facebook en Catawiki. Behalve bij die twee laatste bedrijven voeren studenten ook projecten uit bij bedrijven als Bloomon, The Cloakroom en Usabilla. Om het eerste klasje van 24 studenten snel vol te krijgen is de eerste editie gratis, al worden deelnemers wel eerst gescreend op geschiktheid.

Analytisch

Mensen die in aanmerking komen zijn volgens de initiatiefnemers ‘analytische doeners met een wetenschappelijke en experimentele manier van werken’. Ze analyseren ze voortdurend data om aannames over de markt te toetsen en de groei van hun bedrijf te optimaliseren. ‘We gaan mensen opleiden die op deze manier kunnen werken, en samen een grow team kunnen vormen’, zegt mede-initiatiefnemer Van Sabben.

Dit zijn de 4 belangrijkste kenmerken van growth hacking:

1. Het is een teamsport

Growth hacking combineert marketing, techniek en data-analyse, dus de ultieme growth hacker bestaat eigenlijk niet, zegt Van Sabben. ‘Wie heeft er nu zo’n profiel? Wat we willen bereiken is dat we zo’n profiel opsplitsen, en mensen in een multidisciplinair team laten werken.’ Die teams werken natuurijk agile en op basis van Scrum

2. Het is een proces

Growth hacking draait niet om makkelijke quick wins, benadrukt Van Sabben. Je moet wekelijks eperimenten opzetten en uitvoeren om de groei te blijven optimaliseren. Die experimenten moet je continu doormeten om te weten wat er wel en niet goed werkt.

‘Zodra je iets nieuwe vindt dat goed werkt, gaan anderen het kopiëren. Dus je moet blijven testen en ontwikkelen. Daarnaast veranderen markten voortdurend. Twitter haalde in het begin bijvoorbeeld op een hele andere manier nieuwe mensen aan boord. Ik begon er enkele jaren geleden mee, maar nu stappen mensen als mijn ouders in.’

3. Het is een mindset

De Growth Tribe Academy pepert zijn studenten in hoe je snel dingen kunt proberen, zonder dat je daar heel veel tijd insteekt. ‘Niet bang zijn en gelijk uittesten’, is het adagium volgens Van Sabben. ‘En niet eerst grote marketingplannen bedenken en vervolgens pas op het einde testen.’ Het is een kwestie van direct nieuwe kansen benutten om een voorsprong op je concurrenten te behalen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Het speelt in op een explosie van marketingkanalen

Een paar jaar geleden kon je misschien 5 marketingkanalen inzetten om gebruikers te veroveren, over 5 jaar zijn het er 40 of 50, stelt Sabben. Nieuwe kanalen zoals Periscope of virtual reality duiken razendsnel op. Aangezien niemand direct ervaring heeft met die diensten, heb je mensen nodig die weten hoe je hier snel op in kunt springen.

Bekijk ook de presentatie die David Arnoux eerder maakte: